Wednesday, December 8, 2010

Salah Faham Hadith Taat Kepada Pemerintah.

Situasi yang berlaku di Eropah ketika zaman gelap menyaksikan ahli agama bekerjasama dengan pemerintah demi mengekalkan pengaruh mereka. Yang menjadi mangsa rakyat kelas bawahan yang miskin dan terus ditindas. Apabila rakyat mula ingin memberontak maka pendeta memainkan peranan mengeluarkan hukum dilarang memberontak bahkan kena bersabar.

Hingga muncul ideologi Komunis yang menentang ajaran karut ini. Kata-kata agung pengasas ideologi ini, Karl Mark bahawa Agama candu masyarakat mesti dihapuskan agar hak rakyat dikembalikan.

Islam juga menghadapi masalah yang sama. Setelah kewafatan baginda s.a.w, islam menikmati zaman pemerintahan yang tidak pernah wujud di dunia ketika itu. Pemimpin Ar-rasyidin yang mengamalkan pemerintahan yang adil, telus dan berkebajikan. Pemerintah boleh ditegur bukan sekadar kata-kata bahkan dengan pedang jika menyeleweng dari ajaran islam!

Zaman yang berlangsung sekitar 40 tahun itu berakhir apabila sistem pemerintah mengikut rentak zaman tersebut iaitu monarki yang diamalkan oelh empayar-empayar besar. Ijtihad saidina Muawiyah untuk menukarkan sistem khalifah berdasarkan syura kepada warisan mungkin ada benarnya apabila melihat perpecahan ummah yang dasyat memerlukan pemerintah yang kuat dan tegas. Namun penyelesaian yang singkat itu lebih mendatangkan keburukan jangka panjang. Lahirlah selepas zaman itu pemerintah-pemerintah yang zalim, mengutamakan kekayaan dan menidas kepada rakyat.

Adakah pemerintah ini bersendirian? Sudah tentu tidak. Mereka memerlukan suara suci daripada pewaris-pewaris anbiya’ untuk menenangkan rakyat agar tidak bangkit menentang. Maka, setiap zaman setiap khalifah yang zalim pasti bersama mereka seorang yang berjubah suci lagi suci kata-katanya.

Beberapa hadith digunakan untuk tujuan ini agar rakyat tidak memberontak. Hadith yang menegah memerangi pemerintah islam. Maka, Mereka yang menentang disifatkan sebagai bughah.

Sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik yang direkodkan dalam sahih bukhari yang berbunyi.

” Kami telah datang kepada Anas bin malik dan mengadu tentang Al-Hajjaj ( pemerintah yang keras ) kemudian Anas berkata. Sabar!! Sesungguhnya tidak datang kepada kamu satu waktu yang melainkan selepas itu lebih buruk daripadanya”

Tersenyum pemerintah yang zalim jika mengetahui hadith ini. Mereka bebas melakukan apa sahaja yang penting nama mereka islam. Ulama-ulama pun dengan bangganya berhujjahkan ijma’ seperti yang disebut oleh seorang ulama yang berjanggut kuning di Malaysia.

” Mana boleh menentang pemerintah islam, mereka kan ummat islam. Carilah dalam kitab mana pun mana ada ulama menyatakan boleh menentang pemerintah!”

Dalam mamahami hadith-hadith berkaitan dengan ketaatan kita seharusnya menelitinya dengan kefahaman yang tersirat. Faktor keadaan juga mempengaruhi kefahaman tersebut. Umpamanya hadith Anas tadi. Harus diteliti beberapa perkara.

1. Perkataan sabar dalam hadith tersebut adalah bukannya disandarkan kepada baginda s.a.w. namun adalah pendapat Anas sendiri.
2. Suruhan Anas bahawa bersabar bukanlah bermaksud redho dengan kezaliman, namun melihat kepada keperluan pada waktu tersebut.
3. Bagi mereka yang tidak mampu mengalahkan kezaliman, cara yang terbaik adalah bersabar seperti mana Rasulullah s.a.w bersabar selama 13 tahun menghadapi musyrikin mekah.

Sebab itulah ulama menggariskan jika menghapuskan satu kemungkaran boleh mendatangkan kemudharatan yang lebih besar maka wajib kepada kita supaya bersabar sehinggalah tiba waktu yang sesuai.

Inilah yang berlaku ketika pemerintahan khalifah yang terdahulu. Jika ada dikalangan mereka yang memberontak dan khalifah tumbang, pasti musuh-musuh islam akan menguasai negara. Maka mudharatnya lebih besar.

Realiti 2008.
Perubahan zaman, tempat dan keadaan akan mempengaruhi kefahaman terhadap sesuatu nas samada Al-Quran dan Hadith. Negara yang mengamalkan demokrasi jauh berbeza sistem pemerintahan dengan sistem khalifah yang silam.

Malaysia umpamanya mempunyai ketua negara dan ketua kerajaan. Ketua kerajaan iaitu perdana menteri menikmati kuasa eksekutif yang luas selagi mendapat sokongan parlimen. Namun, Perdana menteri boleh disingkirkan melalui undi tidak percaya dalam parlimen dan juga pilihanraya umum.

Yang dipertuan Agong selaku ketua negara, hak-hak Melayu dan agama islam tidak akan boleh diubah walaupun siapa sahaja perdana menteri dan parti yang memerintah. Jadi samada Yang dipertuan Agong ataupun perdana menteri, mereka bukanlah ditempat khalifah seperti yang ditulis dalam kitab-kitab fiqh.

Jadi apa kaitan menentang ataupun menyingkirkan PM dengan cara pilihanraya ataupun undi tidak percaya dengan bughah?

Sudah lama rakyat menunggu agar pemerintah yang menggunakan ISA, menaikkan harga barang, merompak harta rakyat dan mengkhianati amanah bumiputera ini dihukum. Namun mereka tiada peluang sejak tahun 1955. Hinggalah 2008 menyaksikan satu kuasa alternatif dilihat sudah bersedia menggantikan parti tersebut.

Terus mara ke Putrajaya..

Jangan takut..

0 ulasan em “Salah Faham Hadith Taat Kepada Pemerintah.”

 

Bayu Timur Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger